Mint tudjuk, vannak olyan családok, ahol akár sok-sok ezer bélyeg gyűlt fel a jelen vagy korábbi generációk gyűjtőszenvedélyének köszönhetően. A bélyeggyűjtők nyilván albumokba rendezve, csodálatos rendszerben őrzik, de mi, többiek, számos más módon is felhasználhatjuk őket. Kisgyerekek szókincsfejlesztésére, játékokhoz családi vagy baráti összejövetelen, és különösen nyelvtanulás során.
- Alapeset, amikor egyszerűen csak a képeket nézzük, és különböző csoportosításokat találunk ki. Ez még közel áll a gyűjtők rendszeréhez, és miközben orülünk a szép képeknek, a gyerekeknek izgalmas feladat lehet különválogatni például a növényeket és állatokat. Ugyanezeket a bélyegeket nyelvtanulók is használhatják szótanulásra, tárgyak megnevezésére, híres épületek, látnivalók felismerésére, melléknév ragozáshoz kiinduló pontnak.
Magyarországi épületek. Te melyiket ismered fel?
- Remek lehetőség a nyelvtanulásra a barkochba játék is. Kiválasztunk egy-egy érdekes bélyeget, amelyet csak egy valaki nézhet meg, s a többiek kérdezgetik. Ő természetesen csak igen-nemmel válaszolhat. Nagyon jól fejleszti a kérdezés technikáját és a rendszerezett gondolkodást.
- Használhatjuk a jól megválasztott bélyegeket történetírásra is. Mondjuk leteszünk az asztalra 3-5 bélyeget, ebből kell történetet kialakítani. Írhatja a történetet egy-egy csoport közösen, szóban, de érdekes lehet az is, ha a jelenlévők külön-külön, írásban alkotják meg meséjüket. Izgalmas, hogy ugyanazokból a bélyegmotívumokból mennyire különböző történetek, mesék születnek.
- Lehet úgy is történetet írni, hogy leteszek egy bélyeget, mondjuk egy borzot (vagy bármilyen más állatot). és elkezdem a történetet. „Tavaly ősszel egy késő délután vidáman baktattam egy erdei úton, amikor váratlanul megjelent előttem egy borz.” Utána leteszek még egy bélyeget (mondjuk egy pitypangot), s a következő játékos, diák megismétli az én mondatom, és a bélyeghez kapcsolódóan fűz hozzá egy újabb mondatot. Szaporodnak a bélyegek, egyre hosszabb lesz a történet, és természetesen egyre nehezebb visszamesélni. Nem a tökéletes pontosság a fontos, hanem hogy peregjen a játék.
- A bélyegeket nézegetve rengeteget tanulhatunk egy-egy országról. Játszhatjuk például azt is, hogy kiválasztunk egy országot (ha sok olyan bélyegünk van, vagy épp azt a nyelvet tanuljuk), letesszük az asztalra az ország térképét, s azon kell elhelyezni a bélyegeket. Segítség, hogy legtöbb bélyegen parányi betűkkel rajta van, hogy mit ábrázol, de ezt első ránézésre nemigen lehet elolvasni, és akkor is tudnunk kell, hol is van az adott város, amelynek a főterét, templomát, kastélyát látjuk.
Brit Nemzetközösség bélyegeken
- Játszhatunk történelemórát is. A lerakott bélyegeket rakjuk időrendi sorrendbe. Például piramisok – görög vázák – vikingek – románkori templom – Mátyás király stb.
- Kiválaszthatunk néhány híres embert is. Vajon mitől híresek? Író? Festő? Feltaláló?
- Ki-ki választhat egy híres embert, s nyelvtanítás esetén házi feladat, hogy gyűjtsön róla információt, és a következő órán mesélje el a többieknek. Modern időket élünk, társaságban adhatunk 5-10 percet, s mindenki keressen adatokat a világhálón.
- Tanítványaim különösen kedvelik azt a feladatot, hogy ők tervezhetnek meg egy bélyeget. Nem elég, hogy megrajzolják, hanem kell írniuk róla egy leírást is, amit mondjuk megjelentethetnénk egy bélyeg szaklapban. Tehát mi van a képen, miért, mi az aktualitása stb.
Ágnes (vendégblogger, nyelvtanár)
Hagyj üzenetet