Két év kényszerpihenő után idén ismét megrendezésre került a világ legfontosabb nemzetközi hobby-, kézműves- és művészellátó szakkiállítása, a Creativeworld.

A korábbi években egy időben, de külön kiállításként szerepelt a Creativeworld és a Paperworld, melyek témái és kiállítói átfedésben vannak egymással. Idén ezt a két ágazat együtt, Creativeworld-ként várta az érdeklődőket.

Nehéz ezt a két témát különválasztani egymástól. Még az irodaszergyártók standján is ott voltak az alkotásra invitáló színes filctollak, mókás pecsétnyomók, a továbbra is divatos Bulletin Journal kiegészítő elemei – matricák, jelölőlapocskák, szebbnél szebb tervező füzetek.

Fotó: Harrach Ágnes

Másrészről – nekem úgy tűnt – a kreatív kínálat erősen koncentrálódik néhány nagy gyártó- és kereskedő cég égisze alatt. Némelyik ilyen nagy standnál akkora volt az érdeklődés, hogy belépni is csak előzetes regisztráció után lehetett. Az összevont termékkínálattal valószínűleg nem könnyű felvenni a versenyt azoknak a kisebb cégeknek, melyek csak egy-egy szűkebb területre specializálódnak.

A Creativeworld sokszínű kínálatában kulcsszerepet kaptak a grafikai és művészeti kellékanyagok, festékek, papírok, vásznak, a kreatív íráshoz és rajzoláshoz szükséges termékek. Jelen volt szinte az összes neves művészfestékgyártó, a Fabrianotól kezdve a Daniel Smith-ig – aki ásványi anyagokból készült festményeit itt is impozáns ásványkiállítással demonstrálta.
Nagy örömömre, még a kedvenc, bár kevésbé ismert, olasz papírgyártóm, a Mantani cég termékeivel is találkozhattam az egyik standon.

Fotó: Harrach Ágnes

Kisebb standokon, a papír- és festékgyártók között megbújva, azért érdekes kreatív alapanyagokra és technikákra is rábukkant az ember. Előretört a makramé, a homokgyurma (Kinetic sand), és a Diamond painting, azaz gyémánt hímző készlet, amelyik se festés, se hímzés – sokkal inkább ragasztás. Csillogó, apró darabkákból áll össze a végső kép – vérmérséklet szerint akár meditatív tevékenységnek is megfelelő.

Új szín volt a kínálatban – legalábbis számomra – a cianotípia technika megjelenése. Maga a módszer nem új, a XIX. században kezdték el alkalmazni, és, úgy tűnik, most ismét reneszánszát éli. Több standon is találkoztunk a technikához szükséges oldatokkal, amelyekkel papírra és textilre is nagyon szép kék mintázatokat lehet varázsolni.

Fotó: Harrach Orsolya

Érdekes színfolt volt a szappanbuborék, mint kreatív játékszer megjelenése. Azt gondolnánk, hogy a buborék az buborék, de nem így van. Másfajta oldat kell a kicsi és a nagy szappanbuborékhoz,  a hidegben jéggé fagyó buborékhoz, a buborlékfestéshez. Az egyik strandon néhány rúd alakú építőelem és a fizika segítségével még az is bizonyítást nyert, hogy a szappanbuborék sem feltétlenül gömb alakú.

Fotó: Harrach Orsolya

Az egész vásár fő trendje azonban a fenntarthatóság és környezetvédelem volt. Újrahasznosítás, természetes és megújuló anyagok, biológiailag lebomló összetevők, a latex visszatérése, csökkentett csomagolás – mindez meghatározó eleme volt a vásárnak. A kiállítók nem csak a környezetbarát gyártás, de a fenntarthatóság reklámozása terén is igen kreatívok voltak. Erről azonban egy következő blogbejegyzésben mesélek majd.

Orsi (blogger)