Két év kihagyás után került ismét megrendezésre a Nürnberg Spelwaren Messe és a Frankfurt CreativeWorld.

Két olyan év áll mögöttünk, amely egyre hangosabban szól a környezetvédelemről, környezettudatosságról. Hosszú évek óta feljövőben van ez a téma, de egy Greta Thunberg kellett hozzá, hogy valóban sokaknak eljusson … nem csak a fülébe, de a gondolkodásába is.

A magánemberek közül sokan változtatnak a maguk hétköznapi módján az életmódjukon a szokásaikon, a szemléletükön.

A cégek viszont szinte kényszerítve vannak rá, hogy ezt megtegyék. Akinek van valami remek, környezetvédő ötlete, az most biztosan előrukkol vele. Akinek nincs, vagy a terméke nem teszi lehetővé, az is egészen biztosan talál valamit, amivel a környezettudatosságát hangsúlyozhatja. Ha mást nem, hát azt, hogy már nem nyomtat katalógusokat, szóróanyagokat – helyette a weboldalát kínálja információforrásként. A névjegyként és termékismertetőként is használt QR-kód szinte minden standon jól látható, feltűnő helyen szerepelt.

Csökkentés – felhasználás – újrahasznosítás – a környezetvédelem hármas kulcsszava. Lám, ha muszáj-helyzet áll elő, beindulnak az agysejtek, és kiderül, hogy mi mindenből lehet környezetkímélő módon gyártani vagy újragyártani.

Ott van mindjárt a PET-palack, amit újrahasznosítva tartós, nem egyszeri használatra szánt tárgyak készülhetnek, a gyerek étkészlettől kezdve a golyóstoll burkolatáig.

Vagy vegyük a mindenki által ismert LEGO-t. Sosem gondoltam rá, hogy egy szabadalmat nem lehet korlátlan ideig meghosszabbítani, de kiderült, hogy így van. És a LEGO bizony elért arra a szintre, hogy megszűnt a szabadalma. A rajtvonalon pedig ugrásra készen álltak azok a cégek, amelyek mind a LEGO tökéletes mását gyártják (egymással teljesen kompatibilisek), csak éppen nem műanyagból, hanem bambuszból, fából, cukornádból, fűrészporból, latexből. Ők erre helyezték a fő hangsúlyt a kiállításon.

Mi lehet környezetbarát egy léggömbön? Azt gondolhatnánk, hogy semmi. De kiderült, hogy még itt van lehetőség. A léggömböt lebomló műanyagból gyártják, és persze ott az állvány, amin a léggömböket a boltban, vagy egy vásárban kínálják. Az ma már természetesen fából készül, és büszkén viseli az ECO címkét.

A fát amúgy is sokféleképpen fel lehet használni. A wissner Re-Wood számos terméke, például a Soma-kocka fűrészporból sajtolt „újrafából” készült. A Green Product díjas Okrenuti pedig egy olyan, fából készült, építőjáték, melynek az alapanyaga asztalosműhelyekben beszerzett hulladékfa. A maradékok ésszerű felhasználása.

De még a műanyagra is van alternatíva – visszatért a latex. Annak idején ezzel a növényi nedvekből készült gumiszerű anyaggal leginkább a kaucsukbabáknál találkoztunk. A vegyipar megteremtette a szintetikus megfelelőjét is, amely aztán berobbant a textilgyártásba. A sima szövött anyagoknál jóval rugalmasabb, bár érzésre erősen műanyag latexnadrágok és -fürdőruhák viselése egyfajta státuszszimbólum volt. Most viszont játékoknál, étkészleteknél, gyerektáskáknál kerül elő – természetesen ismét a növényi eredetű változat – a műanyag kiváltására.

Nem csak az anyagválasztás reklámozásával lehet kommunikálni a környezetvédelmet. A svéd Gullers Trading AB cég naptárjai a természet dicsőítését veszik alaptémául. Régi botanikai könyvekből vett metszetekkel és csodálatos természetfotókkal díszített naptáraik, képeslapjaik, füzeteik odavonzották a tekinteteket. Mert mi lehet zöldebb, mint maga a természet? Számtalan, szebbnél szebb fotónaptárjuk közül kiemelkedik az a sorozat, amelyben minden képen csak zöld szín szerepel. Hihetetlen, hogy milyen változatos helyszíneken és változatos formában örökítették meg a fotósok a környezetvédelem szimbolikus színét.

Külön történet a Ledesma NAT cég sztorija. A cég cukornád termesztésével foglalkozik, és már a 60-as évek óta gyártanak papírt a feldolgozásnál visszamaradó melléktermékekből. Ahhoz azonban, hogy a 100%-ban cukornádból készült papírjuk tényleg sikertörténet legyen, a világ szemléletének kellett megváltoznia.

A kedvencem azonban egy gombos cég, a thaiföldi Union Button volt. A kiállított mintáikat nézegetve nem győztem csodálkozni azon, hogy még ezt az egyszerű tárgyat is mi mindenből lehet előállítani.

Jó érzéssel jöttem el a vásárból. A tapasztalatok alapján a cégek ma már jelentős hangsúlyt fektetnek arra, hogy a kihasználják azokat a lehetőségeket, amelyekkel környezetbaráttá tudják tenni a gyártást és forgalmazást. Csak így tovább!

Orsi (blogger)